Dawny zawodnik rajdowy Marek Ryndak w V Rajdzie Nocy Muzeów

13 maja 2013, Pojazdy zabytkowe

Marek Ryndak to znany na Podkarpaciu kierowca rajdowy. Znany jest w Rzeszowie, na Podkarpaciu, ale też każdy kto zetknął się z rajdami w Polsce kojarzy to nazwisko. Marek od 1967 roku jest związany ze sportem samochodowym, kiedy to jako młody student wystartował syreną 104 w pierwszych rajdach.

W 1969 roku już jeździł w Mistrzostwach Polski. Ryndak też miał krótką historię ze startami motocyklowymi, jednak pozostał przy samochodach. Przez lata startów uzyskał jedenaście tytułów Mistrza i Wicemistrza Polski w rajdach i wyścigach. W tym pięciokrotnie był wicemistrzem w kategorii Fiat 126p.

Jest jedynym zawodnikiem, który przejechał 30 Rajdów Polski. Od 1970 roku pominął tylko jedną rundę tego rajdu, w 1972 roku, kiedy eliminacja liczyła około 4000 km. Ryndak uznał, że nie jest w stanie Syreną 104 przejechać rajdowo takiego odcinka. Ponoć wtedy z 62 załóg do mety dotarło zaledwie trzech uczestników.

W swojej karierze miał też kilka wypadków, jeden o którym pamięta był Daewoo Lanosem, kiedy samochód na śliskiej nawierzchni wypadł z trasy i złamał się na drzewie w pół. Z kolei na początku lat osiemdziesiątych Ryndak testował opony Dębicy. Był to Rajd Polski. Na jednym z odcinków nastąpiły mocne opady. Fiat 126p wypadł z trasy i stoczył się kilkanaście metrów po skarpie. Samochód był zniszczony, a pomimo że nie wyposażono go w klatkę bezpieczeństwa to Ryndakowi nic się nie stało. Ucierpiał nieco pilot łamiąc dwa żebra.

W rajdach, jak i wyścigach startował różnymi pojazdami, zaczął od Syreny 104, a potem był Fiaty 126p, Fiat 1300, Fiat 125p 1500, Fiat Cinquecento, Seicento, Daewoo Lanos , a na 49 Warszawskiej Barbórce w 2011 r. nawet historyczny  Saab 96 V4.
Marek Ryndak prawie zawsze zajmował miejsce kierowcy, jako pilot źle się czuł. Podczas swojej długiej kariery rajdowej na prawym fotelu uzbierała się też grupa pilotów, którzy startowali wraz z nim, przykłady:

  • V Rajd Kormoran 1972 rok, Syrena 104, Ryszard Leś (załoga nr. 39, dystans rajdu 1600 km, 11 odcinków specjalnych)
  • 39 Rajd Polski rok 1979 rok, Polski Fiat 126p, Ryszard Kaszuba
  • Rajd Polski 1986 rok, FSO 125p 1300, J.Sołtys
  • Rajd Polski 1987 rok, FSO 125p 1500, Tadeusz Kwiatek
  • Rajd Polski 1988 rok, FSO 125p 1500, Elżbieta Sitek
  • Rajd Polski 1989 rok, Łada 2105, Stanisław Bazan
  • Rajd Krakowski 1997 rok, Fiat Cinquecento, Bartłomiej Sitek

Jako gość honorowy Marek wystąpi w V Rajdzie Muzeów – Rajdzie Pojazdów Zabytkowych. Tym razem zasiądzie jako pilot i mentor swojej córki, która z numerem „0” będzie przecierała szlak rajdu.

Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij