SAAB 96 V4 w wersji sportowej

SAAB 96 V4 rok 1977

SAAB 96 V4 w wersji sportowej - Korczyna

Marka, typ, model: SAAB 96 V4
Rok produkcji: 1977
Silnik typ: Ford V4 (czterocylindrowy, czterosuwowy w układzie V)
Pojemność skokowa silnika: 1498 ccm
Średnica cylindra/skok: 90,00/58,86 mm
Gaźnik: Solex 32TDID
Skrzynia biegów: 4 biegowa + wsteczny
Zawieszenie: niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
Układ hamulcowy: hydrauliczny ze wspomaganiem, przód tarcze (267 mm), tył bębny średnica bębna 203 mm)
Koła: 15”/ szerokość obręczy 4”
Opony używane do jazdy sportowej: 165/65R15, oraz 165/50R15
Ilość miejsc: 2 (kierowca pilot)
Wymiary:
Długość 4200 mm.
Szerokość 1580 mm.
Wysokość 1470 mm
Rozstaw osi 2498
Rozstaw kół (mierzony pomiędzy środkami opon)
Kół przednich wg dokumentacji 1240
Kół tylnych wg dokumentacji 1232

SAAB 96 V4 - Silnik

Specyfikacja Sportowa:
Numer homologacji sportowej FIA: FIA 5125/1966
Typ samochodu: ORYGINAŁ
Klasa historyczna wg. zał.: K: CCT 43
Klasa wiekowa wg. zał.: K: G1

Mój SAAB 96 V4, historia:
Obecny samochód jest modelem oryginalnie wyprodukowanym dla sportu, co jest zapisane w numerze produkcyjnym. Jest z 1977 roku i od początku swojego istnienia brał udział w rajdach samochodowych, do połowy lat osiemdziesiątych, a w latach dziewięćdziesiątych w rajdach samochodów klasycznych. Przykładem może być uczestnictwo tego Saab-a w WRC, eliminacji szwedzkiej w roku 1980. Saab-em jechali wtedy Ulf Karlsson z pilotem Erik Uppsäll, a rywalizowali w grupie 123 załóg, w tym 32 SAABów V4. W połowie lat osiemdziesiątych model 96 znikał z rajdów. Zastąpiły go nowsze modele rajdówek.

Obecnie:
Po czasach swojej świetności Saab ścigał się jeszcze we wspomnianych rajdach klasycznych rajdówek, aż któregoś razu został wystawiony na sprzedaż i trafił do Polski i do Rzeszowa w moje ręce. Było to 30 grudnia 2008 roku.
Po renowacji ze zgodnością do wytycznych FIA, w maju 2009 roku saab wystartował w GSMP, rundzie Prządki (Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski). Za kierownicą usiadł Dariusz Mikołajczyk, zawodnik Automobilklubu Rzeszowskiego. Samochód wystartował w sześciu rundach mistrzostw, niestety podczas rajdu pojazdów klasycznych Classicauto Cup uległ poważnej awarii i musiał przejść kolejną renowację, którą ukończono na wiosnę roku 2010 roku.
Rok 2010 był szczęśliwym okresem dla Saaba. Tak jak w poprzednim okresie saab stanął do rywalizacji w GSMP, a za kierownicą zasiadłem ja. Pomimo, że w ostatniej rundzie wyścigów awarii uległ silnik, to utrzymałem trzecie miejsce w grupie HS/I.

Odczucia:
Jazda, a szczególnie wyścigi takim samochodem są naprawdę przyjemnością, ale też dużym wyzwaniem dla kierowcy

SAAB w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski – klinkij na zdjęcie

SAAB 96 V4 w wersji sportowej
Informacje ogólne o SAAB-ie

Operacja „Kajsa”

Saab 96 debiutował w 1960 roku. Stanowił udane rozwinięcie modeli 92 i 93. Produkowano go z dwusuwowym silnikiem 750 ccm a później 841 ccm. Pojazd osiągał liczne sukcesy w sporcie. Mimo niepozornego wyglądu, w rękach kierowców tej klasy co Erik Carlsson, Simo Lampinen, Stig Blomquist czy legendarnej Pat Moss – Carlsson stanowił groźną broń. Carlsson stawał na najwyższym podium prestiżowego Rajdu Monte Carlo (1962 i 1963), i triumfował w rajdach Acropolis i San Remo oraz dziesiątkach innych imprez na całym świecie. Saab 96 był samochodem chętnie kupowanym nie tylko w Szwecji i krajach skandynawskich, ale także w całej Europie oraz na wymagającym rynku USA.
W połowie lat 60. coraz większą rolę odgrywała ekologia, zaś dwusuwowe silniki nie spełniały już coraz ostrzejszych norm obowiązujących na kluczowym rynku amerykańskim. Z produkcji dwusuwów wycofał się zachodnioniemiecki Auto Union (Audi) i Saab pozostał jedynym liczącym się producentem tego typu silników w Europie Zachodniej. Już na początku dekady inżynierowie firmy z Trollhattan rozpoczęli pracę nad przystosowaniem modelu 96 do transplantacji czterosuwowej jednostki z Forda. Silnik Taunusa 15M miał cztery cylindry w układzie widlastym, ustawione parami pod kątem 60 stopni. Nadwozie Saaba 96 – projekt słynnego Sixtena Sassona zostało zmodyfikowane przez zespół Bjoerna Envalla. Wprowadzono m.in. szerszą atrapę chłodnicy. Operacja transplantacji V-4 do nadwozia Saaba 96 nosiła kryptonim „Kajsa”. Dobra aerodynamika nadwozia oraz 65 – konny silnik pozwalały na osiągnięcie prędkości 155 km/h. Producent zalecał jednak stałą prędkość podróżną 140 km/h.

Ewolucja po szwedzku

Saab 96 na odcinku Rajdu Rzeszowskiego w 2012 roku

Saab 96 na odcinku Rajdu Rzeszowskiego w 2012 roku

W ciągu 14 lat produkcji Saab 96 V4 ewoluował. Szwedzi powoli, lecz konsekwentnie wprowadzali liczne zmiany w każdym roku modelowymi, dostosowując go do potrzeb poszczególnych rynków. Produkcję Saaba 96 V4 rozpoczęto 2 sierpnia 1966 roku w Trolhattan. Trzy lata później ruszył montaż w zakładach Saab – Scania Valmet OY w Uusikaupunki (Finlandia). Prócz modelu 96 kontynuowano produkcję Saaba 95 z pięcio – lub siedmiomiejscowym nadwoziem kombi. W 1969 roku nastąpiła pierwsza modernizacja przedniej partii nadwozia pojazdu. Okrągłe reflektory zastąpiono podłużnymi. Od początku lat 70. Saab 96 oferowany na szwedzkim rynku był wyposażony seryjnie w wycieraczki reflektorów. Na innych rynkach była to opcja dodatkowa. Inną nowością niespotykaną wówczas nawet w luksusowych limuzynach był elektrycznie podgrzewany fotel kierowcy. Od sierpnia 1972 na wybrane rynki montowano reflektory halogenowe. W latach 1971 – 74, wyłącznie na rynki USA i Kanady był eksportowany Saab 96 z silnikiem 1.7/ 70 KM, pochodzącym z Forda Taunusa 17 M. W 1973 roku wprowadzono dwuczęściową atrapę z tworzywa sztucznego. Dla projektantów Saaba kwestie związane z bezpieczeństwem zawsze traktowano jako priorytety. W już w połowie lat 70. model 96 posiadał pasy bezpieczeństwa montowane z przodu i z tyłu. Kokpit pokryto miękkim tworzywem i wyeliminowano wszystkie ostre krawędzie. Setki godzin poświęcono projektowaniu bezpiecznych zamków oraz klamek, które działały nawet w przypadku uszkodzeń i deformacji nadwozia. W kolejnych latach poszerzano listę wyposażenia o nowe pozycje. Nowe odcienie lakieru i wzory tapicerki sprawiały, że wiekowa już konstrukcja długo pozostawała atrakcyjna dla nabywców. W kwietniu 1975 roku, z okazji 25 – lecia rozpoczęcia produkcji seryjnej modelu 92, zaprezentowano limitowaną serię Saab 96 V4 Silver Jubille. Od jesieni 1975 roku wszystkie Saaby 96 i 95 posiadały już szerokie zderzaki z tworzywa sztucznego, odporne na zderzenia z prędkością do 8 km/h. W tym czasie (rok modelowy 76’) w wersjach oferowanych w Szwecji i Finlandii montowano seryjnie światła do jazdy dziennej. Rok później Saab 96 posiadał już siedzenia z zagłówkami, pochodzące z modelu 99. 23 lutego 1978 roku zakończono produkcję Saaba 95. W ciągu 19 lat wyprodukowano 110 527 egzemplarza rodzinnego kombi. W 1979 roku produkcję modelu 96 kontynuowano wyłącznie w Uusikaupunki. Na przełomie 1979/80 zmontowano pożegnalną serię 300 egzemplarzy. Były one dostępne wyłącznie w metalizowanym lakierze Aquamarine Blue, posiadały elegancką szarobłękitną tapicerkę z weluru oraz aluminiowe obręcze Minilite. 8 stycznia 1980 roku z taśmy zakładów Saab – Valmet zjechał ostatni egzemplarz Saaba 96. Mistrz Erik Carlsson przejechał nim osobiście do firmowego muzeum w Trollhattan.

Skandynawski sprinter

Wspaniałe dziedzictwo rajdowych Saabów z lat 50. i 60. zobowiązywało także kierowców młodego pokolenia, następców Erika Carlssona. Dość często zapomina się o licznych sukcesach modelu 96 V4, ograniczając rolę Saaba w sporcie do modeli z dwusuwowymi silnikami. Tym bardziej warto przypomnieć najważniejsze osiągnięcia na trasach rajdów.
Już w sezonie 1967, kierowca Saaba 96 V4, Simo Lampinen zdobył tytuł rajdowego mistrza Finlandii. W tym samym roku Erik Carlsson zwyciężył Rajd Wełtawy w Czechosłowacji. W tej samej imprezie kobieca załoga Pat Moss/ Elizabeth Nystrom zajęła czwarte miejsce. W 1968 roku fińsko – brytyjska załoga Lampinen/Davenport okazała się bezkonkurencyjna na trasie 17. rajdu RAC. W latach 1969 i 1970 Carlsson startował jeszcze w meksykańskim rajdzie Baja 1000, gdzie zdobył kolejno trzecie i piąte miejsce. W sezonie 1971 do największych sukcesów Saaba można zaliczyć zwycięstwo załogi Blomquist/Hertz w Rajdzie 1000 Jezior w Finlandii. W listopadzie 1971 roku ta sama załoga zwyciężyła 20. edycję rajdu Daily Mirror RAC . Trzecie miejsce zajęli ich koledzy z teamu Saab Scania – Orrenius i Persson. Rok później Blomquist i Hertz zajęli drugie miejsce Dailly Mirror RAC Rally, dzielnie stawiając czoła silnym rywalom z teamu Forda i Opla.W lutym 1973 roku Blomquist i Hertz triumfowali w Rajdzie Szwecji. Drugie miejsce zajął inny kierowca Saaba – Per Eklund. Po raz kolejny niepozorny Saab 96 V4 okazał się szybkim samochodem, który byl w stanie konkurować z Alpine Renault A 110 czy Lancią Fulvią. W 1974 roku Blomquist, pilotowany przez Hansa Sylvaba był drugi w Arctic Rally oraz w brytyjskim rajdzie RAC. W latach 1971 – 76 Blomquist zdobył pięć tytułów rajdowego mistrza Szwecji. W sezonie 1975 Simo Lampinen zdobył tytuł kolejny tytuł rajdowego mistrza Finlandii. W sierpniu tego roku załoga Lampinen/Markkanen zajęła drugie miejsce w Rajdzie 1000 Jezior. Od 1976 roku Saab 96 V4 był już zastępowany przez rajdową wersję modelu 99. Sporadycznie auta należące do mniej utytułowanych załóg startowały jeszcze w sezonach rajdowych do połowy lat osiemdziesiątych.

część informacji zaczerpnięto z www.motonostalgia.pl

Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij