SAAB 96 V4 w wersji sportowej
SAAB 96 V4 rok 1977
Marka, typ, model: SAAB 96 V4
Rok produkcji: 1977
Silnik typ: Ford V4 (czterocylindrowy, czterosuwowy w układzie V)
Pojemność skokowa silnika: 1498 ccm
Średnica cylindra/skok: 90,00/58,86 mm
Gaźnik: Solex 32TDID
Skrzynia biegów: 4 biegowa + wsteczny
Zawieszenie: niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
Układ hamulcowy: hydrauliczny ze wspomaganiem, przód tarcze (267 mm), tył bębny średnica bębna 203 mm)
Koła: 15”/ szerokość obręczy 4”
Opony używane do jazdy sportowej: 165/65R15, oraz 165/50R15
Ilość miejsc: 2 (kierowca pilot)
Wymiary:
Długość 4200 mm.
Szerokość 1580 mm.
Wysokość 1470 mm
Rozstaw osi 2498
Rozstaw kół (mierzony pomiędzy środkami opon)
Kół przednich wg dokumentacji 1240
Kół tylnych wg dokumentacji 1232
Specyfikacja Sportowa:
Numer homologacji sportowej FIA: FIA 5125/1966
Typ samochodu: ORYGINAŁ
Klasa historyczna wg. zał.: K: CCT 43
Klasa wiekowa wg. zał.: K: G1
Mój SAAB 96 V4, historia:
Obecny samochód jest modelem oryginalnie wyprodukowanym dla sportu, co jest zapisane w numerze produkcyjnym. Jest z 1977 roku i od początku swojego istnienia brał udział w rajdach samochodowych, do połowy lat osiemdziesiątych, a w latach dziewięćdziesiątych w rajdach samochodów klasycznych. Przykładem może być uczestnictwo tego Saab-a w WRC, eliminacji szwedzkiej w roku 1980. Saab-em jechali wtedy Ulf Karlsson z pilotem Erik Uppsäll, a rywalizowali w grupie 123 załóg, w tym 32 SAABów V4. W połowie lat osiemdziesiątych model 96 znikał z rajdów. Zastąpiły go nowsze modele rajdówek.
Obecnie:
Po czasach swojej świetności Saab ścigał się jeszcze we wspomnianych rajdach klasycznych rajdówek, aż któregoś razu został wystawiony na sprzedaż i trafił do Polski i do Rzeszowa w moje ręce. Było to 30 grudnia 2008 roku.
Po renowacji ze zgodnością do wytycznych FIA, w maju 2009 roku saab wystartował w GSMP, rundzie Prządki (Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski). Za kierownicą usiadł Dariusz Mikołajczyk, zawodnik Automobilklubu Rzeszowskiego. Samochód wystartował w sześciu rundach mistrzostw, niestety podczas rajdu pojazdów klasycznych Classicauto Cup uległ poważnej awarii i musiał przejść kolejną renowację, którą ukończono na wiosnę roku 2010 roku.
Rok 2010 był szczęśliwym okresem dla Saaba. Tak jak w poprzednim okresie saab stanął do rywalizacji w GSMP, a za kierownicą zasiadłem ja. Pomimo, że w ostatniej rundzie wyścigów awarii uległ silnik, to utrzymałem trzecie miejsce w grupie HS/I.
Odczucia:
Jazda, a szczególnie wyścigi takim samochodem są naprawdę przyjemnością, ale też dużym wyzwaniem dla kierowcy
SAAB w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski – klinkij na zdjęcie
Operacja „Kajsa”
Saab 96 debiutował w 1960 roku. Stanowił udane rozwinięcie modeli 92 i 93. Produkowano go z dwusuwowym silnikiem 750 ccm a później 841 ccm. Pojazd osiągał liczne sukcesy w sporcie. Mimo niepozornego wyglądu, w rękach kierowców tej klasy co Erik Carlsson, Simo Lampinen, Stig Blomquist czy legendarnej Pat Moss – Carlsson stanowił groźną broń. Carlsson stawał na najwyższym podium prestiżowego Rajdu Monte Carlo (1962 i 1963), i triumfował w rajdach Acropolis i San Remo oraz dziesiątkach innych imprez na całym świecie. Saab 96 był samochodem chętnie kupowanym nie tylko w Szwecji i krajach skandynawskich, ale także w całej Europie oraz na wymagającym rynku USA.
W połowie lat 60. coraz większą rolę odgrywała ekologia, zaś dwusuwowe silniki nie spełniały już coraz ostrzejszych norm obowiązujących na kluczowym rynku amerykańskim. Z produkcji dwusuwów wycofał się zachodnioniemiecki Auto Union (Audi) i Saab pozostał jedynym liczącym się producentem tego typu silników w Europie Zachodniej. Już na początku dekady inżynierowie firmy z Trollhattan rozpoczęli pracę nad przystosowaniem modelu 96 do transplantacji czterosuwowej jednostki z Forda. Silnik Taunusa 15M miał cztery cylindry w układzie widlastym, ustawione parami pod kątem 60 stopni. Nadwozie Saaba 96 – projekt słynnego Sixtena Sassona zostało zmodyfikowane przez zespół Bjoerna Envalla. Wprowadzono m.in. szerszą atrapę chłodnicy. Operacja transplantacji V-4 do nadwozia Saaba 96 nosiła kryptonim „Kajsa”. Dobra aerodynamika nadwozia oraz 65 – konny silnik pozwalały na osiągnięcie prędkości 155 km/h. Producent zalecał jednak stałą prędkość podróżną 140 km/h.
Ewolucja po szwedzku
W ciągu 14 lat produkcji Saab 96 V4 ewoluował. Szwedzi powoli, lecz konsekwentnie wprowadzali liczne zmiany w każdym roku modelowymi, dostosowując go do potrzeb poszczególnych rynków. Produkcję Saaba 96 V4 rozpoczęto 2 sierpnia 1966 roku w Trolhattan. Trzy lata później ruszył montaż w zakładach Saab – Scania Valmet OY w Uusikaupunki (Finlandia). Prócz modelu 96 kontynuowano produkcję Saaba 95 z pięcio – lub siedmiomiejscowym nadwoziem kombi. W 1969 roku nastąpiła pierwsza modernizacja przedniej partii nadwozia pojazdu. Okrągłe reflektory zastąpiono podłużnymi. Od początku lat 70. Saab 96 oferowany na szwedzkim rynku był wyposażony seryjnie w wycieraczki reflektorów. Na innych rynkach była to opcja dodatkowa. Inną nowością niespotykaną wówczas nawet w luksusowych limuzynach był elektrycznie podgrzewany fotel kierowcy. Od sierpnia 1972 na wybrane rynki montowano reflektory halogenowe. W latach 1971 – 74, wyłącznie na rynki USA i Kanady był eksportowany Saab 96 z silnikiem 1.7/ 70 KM, pochodzącym z Forda Taunusa 17 M. W 1973 roku wprowadzono dwuczęściową atrapę z tworzywa sztucznego. Dla projektantów Saaba kwestie związane z bezpieczeństwem zawsze traktowano jako priorytety. W już w połowie lat 70. model 96 posiadał pasy bezpieczeństwa montowane z przodu i z tyłu. Kokpit pokryto miękkim tworzywem i wyeliminowano wszystkie ostre krawędzie. Setki godzin poświęcono projektowaniu bezpiecznych zamków oraz klamek, które działały nawet w przypadku uszkodzeń i deformacji nadwozia. W kolejnych latach poszerzano listę wyposażenia o nowe pozycje. Nowe odcienie lakieru i wzory tapicerki sprawiały, że wiekowa już konstrukcja długo pozostawała atrakcyjna dla nabywców. W kwietniu 1975 roku, z okazji 25 – lecia rozpoczęcia produkcji seryjnej modelu 92, zaprezentowano limitowaną serię Saab 96 V4 Silver Jubille. Od jesieni 1975 roku wszystkie Saaby 96 i 95 posiadały już szerokie zderzaki z tworzywa sztucznego, odporne na zderzenia z prędkością do 8 km/h. W tym czasie (rok modelowy 76’) w wersjach oferowanych w Szwecji i Finlandii montowano seryjnie światła do jazdy dziennej. Rok później Saab 96 posiadał już siedzenia z zagłówkami, pochodzące z modelu 99. 23 lutego 1978 roku zakończono produkcję Saaba 95. W ciągu 19 lat wyprodukowano 110 527 egzemplarza rodzinnego kombi. W 1979 roku produkcję modelu 96 kontynuowano wyłącznie w Uusikaupunki. Na przełomie 1979/80 zmontowano pożegnalną serię 300 egzemplarzy. Były one dostępne wyłącznie w metalizowanym lakierze Aquamarine Blue, posiadały elegancką szarobłękitną tapicerkę z weluru oraz aluminiowe obręcze Minilite. 8 stycznia 1980 roku z taśmy zakładów Saab – Valmet zjechał ostatni egzemplarz Saaba 96. Mistrz Erik Carlsson przejechał nim osobiście do firmowego muzeum w Trollhattan.
Skandynawski sprinter
Wspaniałe dziedzictwo rajdowych Saabów z lat 50. i 60. zobowiązywało także kierowców młodego pokolenia, następców Erika Carlssona. Dość często zapomina się o licznych sukcesach modelu 96 V4, ograniczając rolę Saaba w sporcie do modeli z dwusuwowymi silnikami. Tym bardziej warto przypomnieć najważniejsze osiągnięcia na trasach rajdów.
Już w sezonie 1967, kierowca Saaba 96 V4, Simo Lampinen zdobył tytuł rajdowego mistrza Finlandii. W tym samym roku Erik Carlsson zwyciężył Rajd Wełtawy w Czechosłowacji. W tej samej imprezie kobieca załoga Pat Moss/ Elizabeth Nystrom zajęła czwarte miejsce. W 1968 roku fińsko – brytyjska załoga Lampinen/Davenport okazała się bezkonkurencyjna na trasie 17. rajdu RAC. W latach 1969 i 1970 Carlsson startował jeszcze w meksykańskim rajdzie Baja 1000, gdzie zdobył kolejno trzecie i piąte miejsce. W sezonie 1971 do największych sukcesów Saaba można zaliczyć zwycięstwo załogi Blomquist/Hertz w Rajdzie 1000 Jezior w Finlandii. W listopadzie 1971 roku ta sama załoga zwyciężyła 20. edycję rajdu Daily Mirror RAC . Trzecie miejsce zajęli ich koledzy z teamu Saab Scania – Orrenius i Persson. Rok później Blomquist i Hertz zajęli drugie miejsce Dailly Mirror RAC Rally, dzielnie stawiając czoła silnym rywalom z teamu Forda i Opla.W lutym 1973 roku Blomquist i Hertz triumfowali w Rajdzie Szwecji. Drugie miejsce zajął inny kierowca Saaba – Per Eklund. Po raz kolejny niepozorny Saab 96 V4 okazał się szybkim samochodem, który byl w stanie konkurować z Alpine Renault A 110 czy Lancią Fulvią. W 1974 roku Blomquist, pilotowany przez Hansa Sylvaba był drugi w Arctic Rally oraz w brytyjskim rajdzie RAC. W latach 1971 – 76 Blomquist zdobył pięć tytułów rajdowego mistrza Szwecji. W sezonie 1975 Simo Lampinen zdobył tytuł kolejny tytuł rajdowego mistrza Finlandii. W sierpniu tego roku załoga Lampinen/Markkanen zajęła drugie miejsce w Rajdzie 1000 Jezior. Od 1976 roku Saab 96 V4 był już zastępowany przez rajdową wersję modelu 99. Sporadycznie auta należące do mniej utytułowanych załóg startowały jeszcze w sezonach rajdowych do połowy lat osiemdziesiątych.
część informacji zaczerpnięto z www.motonostalgia.pl