Sokół 125 Leszka Kuta
Powojenny Sokół 125
Poniżej ów pierwszy silnik produkowany w powojennej Polsce – kontstrukcja jest oparta prawie w 100% na silniku DKW RT 125
Sokół 125 rok prod 1947
poj silnika 125 ccm
moc 4 kM
prędkość max. 70 km/h
Silnik 2-suwowy 1-cylindrowy
Skrzynia biegów 3 biegowa.
Motocykl produkowany przez niespełna 3 lata w Państwowych zakładach samochodowych nr 2 w Warszawie, oparty konstrukcyjnie na niemieckim DKW RT 125. Wyprodukowano niewielką ilość tych pojazdów i dlatego bardzo mało egzemplarzy zachowało się do dzisiaj.
Mojego Sokoła kupiłem kilkanaście lat temu w okolicach Olkusza.
Został odrestaurowany przez mojego „śwagra” Kubę (obecnego prezesa Sekcji Pojazdów Zabytkowych AR) w ramach pracy dyplomowej w Technikum Samochodowym. Motorek bardzo „wdzięczny” w codziennej eksploatacji, zużywa mikroskopijne ilości paliwa, jest lekki i zwinny jak motorower, a jego poważniejszą wadą jest mała moc prądnicy co daje „efekt kaganka” w oświetleniu drogi podczas podróżowania nocą. Poza tym zabranie w drogę pasażera(ki) o masie większej niż 40 kg grozi… połamaniem ramy! To tłumaczy fakt, że Kuba na Sokoliku jakoś nie bardzo chciał jeździć…
SHL 175 M-11 rok prod 1963
poj silnika 175 ccm
moc 9 kM
prędkość max. 90 km/h
Silnik 2-suwowy, 1-cylindrowy
Skrzynia biegów 3 biegowa.
Jeden z najliczniej produkowanych motocykli w Polsce powojennej. W latach 60-tych był uważany nowoczesny, na europejskim poziomie jednoślad i był z powodzeniem eksportowany nawet do takich krajów jak Anglia czy Indie!!!
W Kielcach produkowano kilka modeli „Eshaelki” o różnych pojemnościach silnika. Moja SHL kupiona kilka lat temu w Strzyżowie czeka na rzetelny remont, chociaż jest w pełni sprawna i nie wygląda najgorzej jak na swoje 43 lata!