Schuttoff F350 z 1926 roku Damiana Iwińskiego
Schuttoff F350, 1926 r.
Dane techniczne
Silnik
– Typ: czterosuwowy, górnozaworowy, dwa zawory,
– Układ cylindrów: jednocylindrowy, chłodzony powietrzem;
– Pojemność skokowa: 346 ccm;
– Średnica x skok cylindra: 72×85;
– Moc maksymalna: 11 kW/15 KM przy 4000 (4500) obr/min;
– Zasilanie: gaźnik Greatzin KA26;
– Zapłon: iskrownikowy Bosch;
– Świece zapłonowe:
Przeniesienie napędu
– Silnik-sprzęgło: koła zębate;
– Sprzęgło: wielotarczowe, mokre;
– Skrzynia biegów: trzystopniowa z ręczną zmianą biegów;
– Przełożenia całkowite na poszczególnych biegach: I -11.1; II – 7,6; III – 5,25;
– Napęd tylnego koła: łańcuch;
Podwozie
– Rama: rurowa, pojedyncza, otwarta;
– Zawieszenie przednie: trapez z elementami ciernymi;
– Zawieszenie tylne: sztywne;
– Opony: 26×2,0; 26×2,85; 26×3,0;
– Hamulce: bębnowe;
Wymiary i masy
– Wysokość siedzenia: 680 mm;
– Zbiornik paliwa: 12 l;
– Zbiornik oleju: 2,5 l;
– Masa pojazdu w stanie suchym: 105 kg;
Dane eksploatacyjne:
– Zużycie paliwa: ok. 1 l/30-35 km (ok. 3 l/100 km);
– Zużycie oleju. 1 l/350-400 km (ok. 2,5-3 l/1000 km);
– Prędkość maksymalna: 120 km/h;
Cena (1927 r.)
dolnozaworowy 1290 RM;
górnozaworowy 1435 RM
(dla porównania: „500” D-Rad 1190 RM, „500” NSU 1200 RM)
Kupiłem go na przełomie lat 1992/93. Niestety, pojazd był w najgorszej z możliwych postaci – w częściach. Wymagał generalnego remontu, zdobycia brakujących części. Remontu na pewno nie ułatwiało to, iż maszyny tego producenta są wyjątkowo rzadkie, co skutkuje problemami w znalezieniu rzetelnej literatury i części zamiennych. Prace, które można przyjąć za finał, zakończyły się pod koniec lat 90., kiedy to wraz z nowym pojazdem zacząłem brać udział w zmaganiach pojazdów zabytkowych w ramach MPPZ*, zdobywając przez kolejne lata wysokie punktowane pozycje, z mistrzostwem Polski MPZZ włącznie. Kolejne lata prócz możliwości czerpania przyjemności z jazdy unikatowym pojazdem pozwalały na uzupełnianie brakujących części, jak też pogłębienie wiedzy o maszynie i jej historii.
Motocykl – jak na Sportmodell F350 z 1926 roku przystało – wyposażony jest w górnozaworowy silnik z odkrytą klawiaturą rozrządu. Dodatkowo pojazd wzbogacony jest o instalację oświetleniową z typowym dla epoki cylindrycznym reflektorem. Układ wydechowy nie posiada wzmiankowanych żebrowanych kolektorów wydechowych, które wprowadzono w tym modelu w 1925 roku, choć były to elementy, z których rzadko rezygnowano.
F350 Sportmodell Damiana Iwińskiego jest prawdopodobnie jedną z dwu „350”, jakie znajdują się w Polsce. Istnieje spora doza prawdopodobieństwa, iż w niedługim okresie do szacownego grona unikalnych motocykli Schuttoffa znajdujących się w Polsce dołączy dolnozaworowa „500” z okresu ścisłej współpracy Schuttoff-DKW. Z pewnością nie omieszkamy przedstawić i tamtego modelu. Na razie jednak sza… Popatrzmy, jak prezentuje się F350 Schuttoff – zdobywca… pogromca torów wyścigowych lat 20.
Opis na podstawie: http://serwisy.gazeta.pl