W dniu 26 bm. Główna Komisja Sportu Samochodowego oficjalnie zatwierdziła regulaminy sportu samochodowego na rok 2016, w tym Regulamin Historycznego Rajdowego Pucharu Polski.
Oznacza to powołanie w Polsce pierwszego cyklu sportowych rajdów historycznych rozgrywanych na podstawie przepisów Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA. Jest to nowa jakość w polskich rajdach i oznacza, że Polska włącza się nurtu europejskich rajdów historycznych, które bardzo dynamicznie rozwijają się w całej Unii Europejskiej.
Inicjatorzy tego cyklu zapowiadają w roku 2016 przeprowadzenie siedmiu eliminacji i podkreślają, że HRPP jest cyklem rangi mistrzostw Polski przeznaczonym dla licencjonowanych zawodników startujących na historycznych modelach samochodów, jakie startowały w rajdach w okresie 1931 -1990.
Koordynator d/s przygotowań HRPP Mirosław Miernik podkreśla, że utworzenie tego cyklu jest wynikiem wieloletnich prac nad jego powołaniem, oraz bardzo dobrej współpracy z Główną Komisją Sportu Samochodowego oraz Główną Komisją Pojazdów Zabytkowych.
Najważniejsze – powiedział M. Miernik – jest to , że na Polskie historyczne rajdowe trasy powróci sportowa rywalizacja kultowych samochodów rajdowych marek zagranicznych jak i naszych Polskich Fiatów, Maluchów i Polonezów. Znów zobaczymy też polskich rajdowych mistrzów. Powołanie HRPP, to wielka szansa na popularyzację polskich osiągnięć rajdowych w kraju i zagranicą. Rajdy HRPP będą prawdziwym festiwalem historii Polskiego i europejskiego automobilizmu gwarantującym rajdowe emocje zarówno zawodnikom jak i kibicom.
Jedną z eliminacji HRPP będzie druga edycja Rajdu Rzeszowiak 21-22 maja 2016 roku, który przebiegnie odcinkami Rajdu Rzeszowskiego (obecnie runda Mistrzostw Europy),
Zobacz jak było na I-szym Rajdzie Rzeszowiak
Jak już wiadomo cykl HRPP będzie również poważną rajdową szkołą dla kandydatów na zawodników – miejmy nadzieje przyszłych polskich mistrzów WRC i ERC – którzy będą mogli zdobywać swoje pierwsze licencje rajdowe jadąc w rajdach HRPP bez pomiaru czasu , na końcu stawki.
Zapowiada się cykl bardzo ciekawych i widowiskowych rajdów na najciekawszych polskich trasach rajdowych, a organizatorzy obiecują ,że HRPP będzie szczególnie przyjazny zarówno dla kibiców jak i zawodników. Przewidują szereg atrakcyjnych imprez towarzyszących oraz nowe formy organizacyjne, które ten cykl uczynią szczególnie ciekawym. Organizatorzy przez kilka lat zbierali doświadczenia z tego typu imprez odbywanych we Włoszech, Niemczech, Austrii i Czechach i zamierzają je teraz wykorzystać w rajdach historycznych w Polsce.
Przeczytaj – Badanie kontrolne pojazdu na cały sezon 2016
Trzeba przy tej okazji też przypomnieć, że sport samochodów historycznych ma wiele form i jest generalnie dostępny dla każdego. Od kilku lat rozwija się on w Polsce bardzo dynamicznie. W tym roku będzie rozgrywana już 5 historyczna edycja Rajdu Polski (Rajd Polski Historyczny). Jest to już od dwóch lat eliminacja Pucharu FIA. W roku 2014 PZM powołał też Puchar Polski w Rajdach Pojazdów na Regularność , jako cykl rajdów rangi mistrzostw Polski.
Sport samochodów historycznych realizowany wg. przepisów FIA jest równorzędnym i naturalnym uzupełnieniem dotychczasowych rozgrywek odbywanych wg przepisów FIVA, w tym szczególnie Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Obecnie wraz z powołaniem przez PZM cyklu HRPP, polscy kierowcy maja już pełen wybór cyklów i imprez samochodów historycznych, w których mogą uczestniczyć: od zlotów i pokazów do czysto sportowej rywalizacji na odcinkach specjalnych. Wszystkie te formy aktywnego świętowania historii automobilizmu w Polsce odbywają się teraz w
pełnej zgodności z przepisami międzynarodowymi i pozwalają polskim zawodnikom na pełnoprawną rywalizacje w podobnych cyklach mistrzowskich rangi narodowej i europejskiej w całej Unii.
Znaczenie powołania cyklu HRPP najlapidarniej chyba podsumował Romuald Chałas, współinicjator powołania cyklu, doświadczony zawodnik rajdowy i Prezes liczącego sobie ponad 100 lat Automobilklubu Polski: „ten cykl jest wisienką na Polskim rajdowym torcie, gdyż bez pokazywania historii rajdów, wszelkie nasze współczesne osiągnięcia rajdowe po prostu tracą swój prawdziwy blask”