18 maja 2013 roku chętni będą mogli przejechać się właśnie tym autobusem. Autobus będzie kursował: Boguchwała – Niechobrz (Pańska Droga, Krzyż Milenijny, Remiza) – Zabierzów – Zgłobień
Zbigniew Sowa – pierwszy członek Automobilklubu Rzeszowskiego, dla którego wyzwaniem było odbudowanie autobusu.
Zbyszek jest kolekcjonerem zabytkowych pojazdów, a jego specjalizacją to są przeważnie pojazdy dawnego PRL-u. Ponieważ jest związany zawodowo z transportem ciężarowym to oczkiem w jego zamyśle było odrestaurowanie czegoś większego.
Od jakiegoś czasu wypatrywał coś na miarę tego przedsięwzięcia, aż w lutym 2012 roku zakupił kupę złomu. Tak właśnie wyglądał Jelcz RTO 043.
Ten kultowy pojazd zakupiłem w lutym 2012 roku od p. Łukasza z Rogalinka k. Poznania (Jelcz był tam był od 2009 roku). Poprzednim właścicielem był pan Edward, który wykonywał przewozy pracownicze, a kupił go z firmy Rajbud z Tczewa, gdzie także woził pracowników do stoczni w Gdańsku.
Tak w ogóle ten autobus od początku był związany ze Stocznią z Gdańską wtedy im. Lenina, ponieważ od nowości, tj. od 1962 roku tam pełnił rolę pojazdu pracowniczego. W roku 1985 przeszedł pełną odbudowę, zleconą zakładom J. Z. S. w Jelczu – powiedział Zbigniew Sowa.
Jelcz podczas odbudowy:
Jelcz RTO 043 to polski autobus międzymiastowy, produkowany w latach 1959-1986 przez firmę Jelcz, w Jelczu (obecnie Jelczu-Laskowicach) koło Oławy. Budowa Jelcza była oparta na licencji czechosłowackiego autobusu Škoda 706 RTO i stąd potoczna nazwa Jelcz RTO. Jeszcze bardziej spotykana nazwa, to tzw. „Ogórek”. Powód; owalna budowa karoserii.
Jelcza 043 budowano na podstawie w.w. licencji, którą podpisano 6 grudnia 1958 roku pomiędzy stroną polską a czechosłowacką, o przekazaniu Jelczańskim Zakładom Samochodowym licencji na produkcję autobusu międzymiastowego Škoda 706 RTO z nadwoziem konstrukcji firmy Karosa.
Pierwsze 20 sztuk zbudowano już pod koniec 1959 roku i nazwano je właśnie Jelcz 043. Autobus był produkowany przez 27 lat. Miał już przestarzałą konstrukcję, w środku było bardzo głośno i miał nową konkurencję i następców:
- 1979 rok – Jelcz PR110IL
- 1984 rok – Jelcz PR110D
Produkcję zaprzestano dopiero w 1986 roku.
Na bazie modelu Jelcz 043 skonstruowano różne odmiany autobusów:
Miejskie:
- Jelcz 272 MEX,
- Jelcz AP-02
- Jelcz 021
Turystyczne:
- Jelcz 014 Lux
- Jelcz 015 Lux
- podmiejski Jelcz 041
W pierwszej połowie lat 60. rozpoczęto produkcję przyczep autobusowych Jelcz P-01, które stylizacją nadwozia nawiązywały do autobusu Jelcz 043, jednak posiadały odmienne rozwiązania konstrukcyjne.
Źródła:
- www.wikipedia.pl
- Zdjęcia archiwum Zbigniewa Sowy