Andrzej Jaroszewicz w V Rajdzie Nocy Muzeów – rajdzie pojazdów zabytkowych, ale z pełną werwą

7 maja 2013, Pojazdy zabytkowe

kronikarajdow.plAndrzej Jaroszewicz to rajdowa legenda polskiej motoryzacji, to jeden z najbardziej utytułowanych Polskich kierowców rajdowych, a opowiastki i mity, które krążyły na Jego temat przeszły dziś do historii. Jest absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego.

Fiat 125W wieku 28 lat w 1974 roku został szefem OBR FSO (Ośrodka Badawczo Rozwojowego Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie) i jednocześnie pierwszym kierowcą zespołu fabrycznego FSO. Kierowanie ośrodkiem uznał za swój największy sukces zawodowy.
Jako kierowca rajdowy początkowo startował za kierownicą Fiata 125p i pierwsze sukcesy odnosił w imprezach krajowych. Wkrótce potem przyszły pierwsze starty za granicą również zakończone sukcesami, Rajd Acropolis – wygrana klasa 1 i wysoka 12 pozycja w klasyfikacji generalnej. Jeździł z wieloma pilotami, ale chyba najdłużej z Ryszardem Żyszkowskim zwyciężając w wielu eliminacjach. Był w fabrycznej ekipie podczas bicia długodystansowego rekordu świata Polskim Fiatem 125p na pod wrocławskiej autostradzie. Osobiście przekroczył dystans 50 000 km.

FormulaW 1975 roku mając do dyspozycji dwa Fiaty 124 Abarth CSA, zdobył drugie miejsce w rajdowych Mistrzostwach Europy. Wraz z rezygnacją Fiata ze startów modelem 124 Abarth, zapadła decyzja o startach najnowszą Lancią Stratos. W 1976 roku Andrzej Jaroszewicz za kierownicą Stratosa powtórzył sukces po raz drugi zdobywając Wicemistrzostwo Europy. Jeden z egzemplarzy Lancii został rozbity podczas rajdu Hiszpanii i skradziony Jaroszewiczowi w stanie wojennym. Wcześniej tego rozbitego Statosa otrzymał na własność. Drugi w 1977 roku na Rajdzie Polskim też został rozbity. Na podstawie tego egzemplarza powstał słynny i nowatorski projekt „Stratopolonez” czyli Polonez 2500 Racing. Projekt powstał przy udziale i pod kierownictwem prac Andrzeja Jaroszewicza.

Polonez WalterW kolejnych latach Jaroszewicz okazjonalnie startował w wyścigach torowych oraz w rajdach, za kierownicą Fiata 125p oraz FSO Polonez 2000, w tym Grupy IV – Wolf Racing, najbardziej zaawansowanej technologicznie wersji projektu OBRSO. Po uzyskaniu oficjalnie wydanej przez FISA superlicencji F1, w czerwcu w 1979 roku, wykonał 7 testowych okrążeń na Torze Poznań, bolidem Wolf Racing WR1. Tym samym Andrzej Jaroszewicz był pierwszym polskim kierowcą, który jeździł samochodem Formuły 1.
Jaroszewicz był szybkim i utalentowanym kierowcą, osiągającym dobre wyniki. Startując w Polsce i za granicą nawiązywał znajomości, dzięki którym chciał wprowadzić wyścigi Formuły 1 do Polski. Po startach za kierownicą rajdowych Polonezów, w 1979 roku, zdecydował się odejść z OBR FSO i zakończyć swoją karierę sportową.
Obecnie utrzymuje kondycję zawodnika rajdowego korzystając z wielu imprez w Polsce i za granicą, startując dawnymi i aktualnymi modelami rajdówek.

Polonez WalterW najbliższej imprezie, V Rajdzie Nocy Muzeów, czyli rajdzie pojazdów zabytkowych Jaroszewicz zasiądzie za kierownicą Poloneza 2000 Rally Walter Wolf. Obok jako pilot zasiądzie Alicja Grzybowska, która w ostatnim czasie już wiele razy pilotowała tego znakomitego kierowcę rajdowego.